JEANET KOOISTRA
Beeldend kunstenaar met abstract werk
ACHTERGROND KUNSTENAAR
Het landschap waarin ik ben opgegroeid
Er is altijd een verhaal achter de kunstenaar die inzicht geeft in wat de herkomst is van zijn of haar werk. Die van mij heeft te maken met het landschap waarin ik ben opgegroeid. Ik ben geboren in 1 van de polders nabij de Dollard op een boerderij die de Dollard Prinses heet. Deze boerderij is nog steeds in bezit van mijn familie. Van jongs af aan heb ik weidse uitzichten gezien, licht van de opgaande en ondergaande zon, glimmend zeeklei van pas omgeploegd land, lange oprij lanen en rechte maaipadden strak langs de akkers. Strakke lijnen en mooie kleurencombinaties staan voor mij centraal in het Groningse landschap. Vroeger fietste ik lange enden van school naar huis. Onderweg zag ik soms prachtig licht wat scheen over de in bloei staande velden in combinatie met de oranje dakpannen van een schuur. Soms kwam er nog een extraatje, door het licht wat er kwam vlak voor een onweersbui. Enigszins duister maar de kleuren van de oranje daken werden door dit licht extra fel, gecombineerd met geel koolzaadveld en een donkerblauwe lucht. Magistraal mooi. Deze beelden staan in mijn geheugen gegrift.
Deze indrukken zijn terug te vinden in mijn werk. Ik heb me langdurig bezig gehouden met landschappen, m.n. Groningse landschappen.
Abstract werk of geabstraheerd werken
Er zijn voor mij meer inspiratiebronnen. Ook om te komen tot andere beelden en composities in mijn schilderwerk. Hierbij heb ik het bepalende beeld van wat maakt dat het een landschap is losgelaten. Inspirerende kunstenaars hierin zijn voor mij geweest Toon Verhoef, dit vanwege verrassende composities van gekke vormen en kleurgebruik. Raoul Keijzer vanwege zijn onderwerp keuze, en uitvergroten van onderdelen uit de werkelijkheid. Per Kirkeby die veel natuurlijke vormen laat terugkomen in zijn schilderijen en nieuwe composities hiermee maakt. Kunstenaars die abstract werk maken of geabstraheerd werken beroeren mij. Dit heeft dit te maken met de vrijheid die ze ervaren om te schilderen in wat niet voorspelbaar is. Voor mij is een te grote mate van voorspelbaarheid/herhaling van hetzelfde in schilderwerk funest. Soms is herhaling nodig voor het onderzoeksproces waarin je zit als kunstenaar. Zodra het een ‘kunstje’ wordt is het niet meer origineel. Dat frustreert me enorm, maar dan weet ik dat ik op zoek moet naar nieuwe inspiratiebronnen.
Kort overzicht van mijn C.V.
Ik ben autodidact, en heb dus geen kunstacademie gedaan. Wel heb ik meer dan 30 jaar schilderervaring waarbij ik voornamelijk schilder met olieverf op doek en op papier. Ik heb kleine exposities gehad in interieurwinkel, jeugdherberg en GGZ-instelling. Dit jaar heb ik een expositie in UMCG waarbij er meer dan 20 schilderwerken hangen die een overzicht geven van de laatste 10 jaar.
Ik heb teken- en schildercursussen gedaan bij verschillende instanties en kunstenaars. Ook heb ik een vooropleiding gedaan bij Rietveld academie in Amsterdam. Daadwerkelijk een kunstacademie te gaan doen was geen optie voor mij, omdat ik naast het schilderen ook werk als orthopedagoog. Ook dit werk doe ik met veel plezier en compassie. Het schilderen is voor mij ook een professie waarbij ik me gaande weg heb ontwikkeld en stapsgewijs een beeldentaal heb gevonden die bij mij past.
Af en toe verkoop ik een schilderwerk. Veel werk leen ik uit aan familie en vrienden. Feedback wat ik krijg is dat het tijdloos is, prettig om naar te kijken en het verveelt niet. Andere kant roept het ook weerstand op omdat dat beeld wat ik maak voor sommige mensen niet herleidbaar is naar de werkelijkheid. Voor hen is lastig om het werk te plaatsen en er naar te kijken.
Was getekend door,
Jeanet Kooistra, geb. 14-04-1967 te Nieuwolda